Fra Rud til København med Toyota Mirai

Bilentusiast Kristian Meisingset reiser tur-retur København med en Toyota Mirai. Her kan du følge turen hans!

Kristian Edvart Meisingset er bilentusiast og skal reise fra Rud til København for å se sin kamerat spille kammermusikk. Kristian har fått låne vår hydrogenbil Toyota Mirai for å utforske hvordan den er på langtur, samt hvilke tankemuligheter som finnes nedover i Skandinavia.

Nedenfor kan du følge reisen hans. God lesing!

Dag 1 - Avreise fra Toyota Asker & Bærum

Det er 22.gang min venn og Toyota trofaste Georg "Truls" Philppot reiser nedover for å spille kammermusikk mm. Som regel er vi flere fra Norge, men pga koronaen blir de andre musikkvennene fra Kjelsås og Grefsen kammerorkester hjemme.

Overraskelsen var positiv stor da Harald svingte frem en sort ny keramisk behandlet Mirai. Trodde alle Miraiene var mørkeblå.

Har regnet ut på kilometeren etter fylling på Høvik at vi skal kjøre 457 km frem til neste fylling i Kolding på Jylland førstkommende mandag. 

For å fylle på hydrogen hos Everfuel må du ha en spesiell brikke og kode. Den er sendt til Askov der vi blir boende neste uke.

Både NAF og Harald har oppgitt en realistisk rekkevidde på 550 km så vi får krysse fingrene!

Trist at norske politikere har prioritert elbiler fremfor hydrogen. Spesielt vinterstid er det min mening at elbiler er totalt uegnet når lengre strekninger skal tilbakelegges! Har smertelig erfart det. Det tar rett og slett for lang tid med mange ladestopp og lang tid å lade. Det er ikke alle steder det finnes lynladere! 

Hydrogen er upåvirket av temperatur, har lengre kjørelengde i forhold til dagens elbiler, og det tar kort tid å fylle tanken.

Miraen ser like stor ut ved siden av min Mercedes S350 2011.

Dag 2

Det er mandag og Miraien må stå i ro fordi det er begrenset med hydrogen igjen på tanken. 

Ladebrikke ble i dag morges bekreftet sendt fra Everfuel til rett adresse forrige uke. Nærmeste Everfuel ligger 28 km fra Askov der jeg befinner meg, med adresse Vejlevej 361, Kolding. Jeg har hydrogen til 82 km igjen.

Bilen går veldig bra og er støyisolert som en kostbar Mercedes!

Jeg har med måleanalytsator og planlegger å måle lydnivået inne i 80 km/t pluss i 110, 120 og130 km/t. 130 km/t er fartsgrensen på E45 de fleste steder. For å holde hygrogenfobruker lavt har vi kjørt litt saktere med 1.0 i forbruk et eller annet.

Jeg har tidligere holdt foredrag om lydnivå i ulike biler med ulike dekk. Senere har jeg testet pålagt ekstra lydisolering i ulike hastigheter med ulikt underlag på lukket bane på Jessheim/Gardermoen. Møller og BOS stilte med biler. Vi kryssbyttet også dekk og målte betydelige forskjeller med ulike dekktyper og "bredde" på dekkene.

Nå krysser vi fingrene for at postvesenet i Danmark ikke har tatt fellesferie. Med mer hygrogen på tanken blir det mere bilkjøring.

Siste hydrogenpåfylling i Danmark planlagt på Everfuels fyllestasjon i Aarhus.

Den tredje fyllestasjon på Jylland ligger i Esbjerg.

Vi håper Erna Solberg tillater innreise til Norge søndag. Fortsatt tillates bare langtransportkjøretøyer på bilfergene til Norge?! Vi har gardert oss og har ekstra ferge billetter fra Fredrikshavn til Gøteborg.

Ringte Toyota (Vejen) like ved. De hadde ingen informasjon om andre fyllestasjoner enn de tre nevnte.

Dag 3

Endelig kom brikken til Askov Højskole. Jeg dro alene etter frokost (lunsj i Norge) og for å tanke i Kolding. Det gikk raskt og det var full tank på få minutter 

Bilen ligger støtt på veien og er svært behagelig å sitte i og ingen dekkstøy. Litt vindstøy i 130 km/t. Bilen har "headup display" som er det beste jeg har sett på noen bil. Godt leslig, også med  solbriller!

Planlegger å fylle i Aarhus på lørdag. Da blir det nytt bilde med sjåfør på.

Everfuel opplyser at at stasjonen på Hvam er klar for fylling med ny app.

Dag 4

Bilen er tilbake i Norge, nærmere bestemt Rud. Siste påfylling var i Aarhus. Ingen av stasjonene fungerte uten at bakvakt ble kontaktet («barnesykdommer»).

Oppsiktsvekkende lave støynivåer ble målt i kupeen med profesjonell måleanalysator (Norsonic140) som ble kalibrert forskriftsmessig. Mikrofonposisjon i ørehøyde mellom fører og passasjer:

130 km/h 61 og 62 dB*

120            59

110            58,5

100            57,5

90               56,0

80               58,0 (på kjøring motorvei med grovere asfalt)

(Målingene ble utført på E39 fra Ålborg til Hirtshals).

*I 130 km/h var det luftstøy og ikke dekkstøy som var dominerende.